De gemeente Maastricht hanteert de volgende definitie voor externe inhuur: “Externe inhuur betreft het uitvoeren van werkzaamheden in opdracht van een bij de organisatie in dienst zijnde opdrachtgever, door een private organisatie met winstoogmerk, d.m.v. het tegen betaling inzetten van personele capaciteit en deskundigheid, zonder dat daar een arbeidsovereenkomst of aanstelling tussen de organisatie en de daarbij ingezette personen aan ten grondslag ligt”.
In Maastricht wordt jaarlijks afgerond € 16 mln. aan externe inhuur uitgegeven. Dit is 13% van de totale gemeentelijke loonsom. Onder meer vanwege deze omvang, maar ook vanwege signalen over een specifieke casus, werd door de Commissie begroting en verantwoording van de gemeenteraad aan de rekenkamer de suggestie meegegeven om in het jaar 2022 het gemeentelijk beleid rond externe inhuur nader te onderzoeken.
Gegeven het belang en de belangstelling van de raad en de Commissie begroting en verantwoording voor dit onderwerp, wil de rekenkamer nader onderzoeken welke waarborgen de gemeente heeft ingebouwd om het beleid op het terrein van de externe inhuur doeltreffend en doelmatig uit te voeren. De belangstelling van de raad voor dit onderwerp sluit aan bij de drie traditionele rollen van de raad:
- De volksvertegenwoordigende rol: draagt de inhuur van externen bij aan het bereiken van de beoogde maatschappelijke effecten, op een doelmatige manier?
- De kaderstellende rol: is gedefinieerd wat precies met de externe inhuur in een concreet geval bereikt moet worden? Wat wordt daarvoor gedaan en wat mag het kosten?
- De controlerende rol: is bereikt wat beoogd werd en is gedaan wat gedaan moest worden en zijn de daarvoor geldende regels in acht genomen?
De rekenkamer heeft besloten dit verzoek te honoreren en beschrijft voorliggend haar aanpak om nader te onderzoeken welke waarborgen de gemeente heeft ingebouwd om het beleid op het terrein van de externe inhuur doeltreffend en doelmatig uit te voeren.